Förkväll

Japp, då var min insats klar för den här månaden. Nästa gång är om 4 veckor igen. Jag fick frågan om det här är tevepremiär, men det är det inte. Jag har varit med i olika tillfällen 6-7 gånger förut, bland annat TV4 söndag och TV4s Efter tio med Malou.

förkväll fadde

Jag följde testningen av Fadde med spänt intresse, liksom övningarna han fick. Jag måste ge ett plus till PTn Nick denna gång. I slutet sa han att Fadde ska konditionsträna. Bra. Klokt råd. Men mer vardagsrörelse också. Det är vardagsrörelsen som kommer att sätta fart på förbränningen och förbättra hälsan.

Men sen de två magövningarna. Jag är ledsen att säga att jag tycker de är kass. Och jag är ledsen att låta som en klagokärring den här veckan också. Men jag kan inte låta bli – det är ju inget bra!

Den ena övningen för att få effekt på Faddes mage (igen ska midjemåttet botas med magträning!) var att lägga Fadde på en uppåtlutande bänk där han skulle lyfta rumpan.

Med den ”ponduskulan” som Fadde besitter kan man misstänka att de djupa magmusklerna inte är med i matchen som de ska. Och jag misstänker även att de djupa ryggsträckarna i länden inte heller är det. Att då ligga och lyfta upp baken på det sättet trycker diskens kärna bakåt och det bildas ett stort tryck. Om han dessutom inte har koll på sina inre muskler kan kotorna börja glida gentemot varandra vilket är mindre bra. Ingen bra övning för honom. Och som han låg och pendlade sen!

Men det märkligaste var nog när Fadde skulle sitta på en balansboll med båda fötterna i golvet och hålla en tung viktplatta i händerna och vrida kroppen från sida till sida för att komma åt de djupa magmusklerna! Det var bra tänkt. Jag menar att försöka engagera de djupa magmusklerna. Men helt fel övning! Dessa muskler kan ju inte skapa någon rörelse! 

De kan bara stabilisera överkroppen och dra in midjan. Helt galen övning. Om FAdde har koll på musklerna från början är de klart att de ska vara med i matchen när han rör på kroppen. Men om han saknar förmåga att föraktivera musklerna skapas mest belastning på ryggraden. Som sedan roteras.

Kanske tänkte PTn att den inre djupa muskeln går runt magen som ett brett band och då ska man vrida. Men då har man föga kontroll på kroppen i rörelse och vad vi har våra olika muskler till. Okunskap alltså.

Näe, Fadde ska ha helt andra råd. Andra övningar. Då kan han komma i form. Men konditionsträning är bra!

Det här inlägget postades i Teve, tidningar och annat jag gör. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>