Lev längre

Jamen jag blir så glad! Förra veckan hade DN en första sida med orden: ”koll på pulsen minskar risk för hjärtinfarkt”. Jamen det är ju lysande. Ja, jag vet att jag är lite sent ute med den här ”nyheten”. Fast samtidigt är det ju ingen nyhet – det har vi vetat länge. Samtidigt är alla studier som visar att vi blir friskare om vi rör på oss glädjande.

Men vem blir förvånad? Vi har ju rört oss i alla årmiljoner som vi funnits här på jorden. Och så klart är det lika nyttigt än i dag att röra på sig regelbundet.

Den här studien knöt samma vilopulsen med risken att få hjärtinfarkt. En hälsosam vilopuls hos en frisk vuxen ligger på mellan 60-72 slag per minut. För varje 10-slag som vilopulsen höjs, så ökar risken att drabbas av hjärtinfarkt med 18% om du är kvinna. Och om du är man och har en vilopuls på över 101 slag per minut så har du 73 % ökad risk att dö i hjärtinfarkt.

För att sänka vilopulsen är det främst konditionsträning som gäller. Och det räcker med måttlig sådan. Går du exempelvis i rask takt (så pulsen och andningen ökar) tre gånger i veckan så kan din vilopuls sjunka med 2-5 slag på en månad. Snacka om snabba resultat!

Så upp ur soffan och rör på dig så det känns något ansträngande och du blir lätt svettig, tre gånger i veckan. Resultaten låter inte vänta på sig. Och vem vill inte minska risken för att dö i förtid?

Det här inlägget postades i Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>