Magen ska IN

Vad då? Magen kan väl inte spännas åt något annat håll än in? Jo faktiskt. Framför allt efter en graviditet eller om bukomfånget har varit stort under en längre tid av andra orsaker. Då kan magen spännas ut. Och många personer gör just det av gammal vana.

Under en graviditet ökar midjemåttet och magmusklerna töjs långsamt ut. Efter förlossningen hänger de där, trötta och slappa. Hjärnan har en bild av att magmusklerna ska befinna sig någon decimeter framför ryggraden, som de gjort under graviditetens sista del. Inte närmare ryggraden som är det vanliga.

Så när magmusklerna spänns, även de djupa, så strävar de utåt. Man krystar utåt. Något som gör att magen fortsätter att se gravid ut.

Så det gäller att tänka IN med magen. Om du tänker in så hamnar magmusklerna på en ”normal” plats.

Titta på din mage när du tränar nästa gång. Kontrollera att den blir platt, och att den minska något i omfång när magens djupa muskler spänns. Då gör du rätt.

Det här inlägget postades i Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>