Springa på häl eller tå?

Nu när våren kommer – även om det snöade igår och himlen ser ovanligt grå ut idag – får många lust att träna ute. Löpning står ofta på schemat. Men hur är det egentligen? Ska man springa så att hälen sätts i först, som man sa förut? Eller är det tålöpning som gäller nu?

För att ge svar på frågan tycker jag att man måste fundera på vem det är som frågar. Är du en vanlig motionär som springer då och då i ett mellanting mellan att jogga  och löpa? Eller är du en inbiten löpare med många mil i benen varje vecka som satsar på bra tider på lopp?

CBR002098

Det man vet idag är att det inte är så löparekonomiskt att springa så att hälen träffar underlaget först, och därefter rulla ram på foten. Hälen kan många gånger bromsa upp farten vilket dels ger sämre tider, och dels ger  en stötvis belastning genom hälen upp genom underben och ben. I stället är det mer löparekonomiskt att tillbringa så mycket tid som möjligt i luften – här är friktionen lägre jämfört med om foten har kontakt med underlaget. En snabb fotisättning och snabbt upp i luften igen. Här landar man mer på mitten av foten eller på fotens främre del och rullar fram till ett frånskjut.

Tänk dig att du springer barfota. Då landar du någonstans mitt på foten, mot framfoten. Så kan du tänka dig den nya löptekniken.

j0227643

Rent praktiskt har jag träffat många motionärer som har hört talas om den här nya löpstilen och som försöker lägga om sin löpstil från en dag till en annan. Anledningen att de söker mig? Problem med hälsenor, slemsäckar, baklår och annat. Varför? Jo, det kanske har tagit dem 45 år att utveckla den löpstil de har idag. Och sen från en dag till en annan försöker de ändra den.

Det jag vill ha sagt är att den nya typen av löpsteg är bra. Se bara till att ge dig tid att ändra till den om du är van vid hälisättning. Lek dig fram till ny teknik genom löparskolning och övningar där du lär muskler och senor att belastas på nytt sätt. Annars är risken stor att du drabbas av överbelastningsproblem.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>