Förkylning och motion

Halsen är raspig som ett rivjärn på mig. Det svider och gör ont. Träna? Näe, det går inte. Du vet väl vad man säger om träning och förkylning?

Man brukar prata om ”över-halsen-syndrom” och ”under-halsen-syndrom” där man inte ska motionera om det andra finns. Alltså allmän sjukdomskänsla i kroppen, feber, ont i muskler eller leder, diarré, kräkningar eller hosta där du får upp slem bör du vänta några dagar och låta kroppen bli frisk. Och i det begreppet ingår även ont i halsen. De bakterier som orsakar halsinfektioner kan annars spridas i kroppen och i värsta fall hamna i hjärtmuskeln och ställa till problem. 

Om du hyser den minsta tvekan till om du ska motionera, är det vanligen bäst att vänta någon dag till.

Att ha ”över-halsen-symtom” innebär att det är lite snuva kvar i näsan, lätt kliande hals och lite nysningar. Allt har gått över men något litet kanske dröjer sig kvar. Då är det ok att motionera.

Den här riktigt generella rekommendationen gäller både styrke- och konditionsträning. Även styrketräning sätter fart på cirkulationen och belastar hjärtat och andra organ i kroppen.

Så för min del blir det vila, tedrickande och att äta näringsrikt med en massa frukt och grönt. Och så har jag mitt specialte: färsk skivad ingefära och färsk skivad vitlök som jag häller varmt (inte hett) vatten över och låter det dra. Lite kallt vatten i och så en klick honung. Mmmmm, både gott att dricka och gott för kroppen. Hur jag luktar sedan? Det får du fråga någon annan :-) !

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>