Stressa ned utomhus

Ja, så här i sommartider är det inga problem för de flesta att vara ute. I alla fall inte när den värsta pollentiderna är över. Och myggen förhoppningsvis inte har tagit över hela uterummet!

Att vara utomhus är så klart underbart skönt. Dessutom visar flera studier att utevistelse minskar stressen i kroppen. Många studier är gjorda på barn, men det samma gäller med säkerhet även oss vuxna. Att vara ute i naturen dämpar halterna av kortisol, som är ett stresshormon. Mycket stress leder till höga halter av kortisol – till en början. Om du fortsätter att stressa under många år kommer kroppen inte att orka producera kortisol längre och då sjunker halterna under de normala.

j0227643

Framför allt dämpas stressen om vi rör oss i kuperade områden och i naturen. Inte bara i asfalt och betong. Barn får då lättare att koncentrera sig och de rör sig naturligt mer när de är ute i stimulerande utemiljö.

Naturen verkar ha en normaliserande effekt på kortisolet och på kroppen. Alltför höga halter kortisol i akut stress dämpas. Långtidsstressade med utbrändhetssymptom får vila och ro, vilket gör att kroppen läker och kan börja normalisera sin egen kortisolproduktion.

00182782

Så utnyttja naturen nu när det är varmt och fint. Som vanligt är det bättre att vara ute en liten stund, flera gånger. Än en längre stund någon gång i halvåret. Här i Sverige har vi förmånen att ha naturen (på ett eller annat sätt) nära inpå knuten nästan överallt. Till  och i med i städerna finns det ju parker där vi kan komma undan och komma till ro.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>