Bollträning inte effektivare!?!

Ja, forskare i USA drar slutsaten att träning med stabilitetsboll inte är effektivare än traditionell styrketräning. Och rubriken möter läsare av tidningen Aktiv träning. Frågan är vad forskarna har mätt och VAD som är effektivare eller inte.

Forskarna lät försökspersoner – som dessutom bara var 16 stycken – göra övningarna axelpress och bänkpress på bänk respektive boll. Under tiden mätte man med EMG, alltså den elektriska aktiveringen av de arbetande musklerna. Där såg man att musklerna inte arbetade mer när personerna låg på en boll.

katarina_409

Näe, men det är väl ingen nyhet? Det har vi vetat ganska länge. Bollen gör inte att aktiveringen av en enstaka muskel blir större, såvida det inte är de djupa stabiliserande musklerna man undersöker som i mage, rygg eller andra leder. Men stora starka ytliga muskler får inte högre aktivering bara för att personen sitter på en boll och underlaget är instabilt. Ibland kan det bli tvärt om.

Att sitta på en balansboll ställer däremot krav på samspel mellan musklerna i kroppen och på stabilisering i bål på ett helt annat sätt. Hade man satt elektroder i magens och ryggens djupa muskler också, så hade nog resultatet blivit att bollen aktiverar de djupa stabiliserande musklerna mer.
Att träna på en boll är alltså inte optimalt om du vill bygga största bicepsmusklerna isolerat. Eller axelmusklerna isolerat. Däremot är bollträning perfekt om du vill lära kroppen att utnyttja styrkan som du bygger i vardagen också. Om du vill lära musklerna att samarbeta i rörelser och att ”prata med varandra”.

katarina_404

Så i mina ögon är bollträning effektivare än traditionell styrketräning. Även efter den här studien. Det hela handlar om vad du är ute efter. Maximalt stora ytliga muskler? Eller en fungerande kropp som kan samspela. Du väljer själv.

Foton: www.cederman.se

Det här inlägget postades i Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bollträning inte effektivare!?!

  1. Jose skriver:

    Så sant som det är skrivet….
    Jag väljer träningen som inkluderar den biomekaniska dialogen som stärker rörelsen.

  2. Ulysses Dacamara skriver:

    Utterly pent written content, appreciate it for information. ”Necessity is the mother of taking chances.” by Mark Twain.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>