Konserveringsmedel boven – inte mättat fett

Korv, skinka och andra charkuterivaror kan öka risken för hjärtinfarkt och diabetes typ 2. Men om du äter samma mängd kött med samma mängd fett så ökar inte risken.

Vid Harvard University i USA har man sammanställt resultat av 20 studier med totalt 1,2 miljoner personer från 10 länder. Då såg man att om du äter så lite som 50 gram förädlade köttprodukter om dagen så ökar risken att drabbas av diabetes typ 2 med 19 %. Och risken att drabbas av hjärtinfarkt ökar med hela 42 %.

42-15353333

Men personer som åt dubbelt så mycket kött varje dag och fick i sig lika mycket mättat fett och kolesterol hade ingen ökad risk. Så det är troligen inte det mättade fettet som är boven  dramat, konstaterar forskarna. Utan alla konserveringsmedel och  – säger forskarna –  salt.
Så grilla hellre nötkött exempelvis i form av en hamburgare, än färdiga korvar. Och så klart gör du din egen hambugare då så du inte köper färdiga hamburgare med en massa kemiska aromämnen och tillsatser.

Jag håller helt med på konserveringstankarna. Alla kemikalier ställer till det i våra kroppar. Däremot tror jag – som du som är en flitig läsare av min blogg redan vet – att det mättade fettet är något problem eller skadligt. Det är en av våra tids stora myter.

Sen har jag svårt att tro på den här stora saltmyten. Kroppen behöver salt också. Frågan är nog mest vilken typ av salt vi äter och i vilken form. Kommer saltet in i våra kroppar via förädlade charkuterivaror och färdiglagade rätter – ja då är det nog inte ens saltet som ställer till med ofog i kroppen. Jag tror saltet lång tid har fått stå i skamvrån. När det mättade fettet har hittat ut därifrån så tror jag det är saltets tur att rentvås. In med de riktiga bovarna i stället, det vill säga alla kemikalier.

Läs mer på på AHA (american heart association).

Det här inlägget postades i Mat och matvanor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>