Lucka 17 – dags att planera

”Underskatta inte det lilla – det kan vara fröet till något stort”.

Underskatta inte den lilla motionen, den som du gör i vardagen. Den är verkligen fröet till något stort. I dag vet vi att det inte är sunt för kroppen eller musklerna att sitta stilla mer än 3-4 timmar i sträck. Därefter behöver vi öka cirkulationen i kroppen och få genomblödning i musklerna. Jag säger hellre varje timme.

Underskatta inte heller den lilla motionen som du gör i form av promenader. I juletider brukar många tycka att det är svårt att få de vanliga motionspassen mellan allt julmys, julstök, julmat och julfika. Man kommer liksom av sig i sina vanliga rutiner. Minns då att allt du gör är bättre än inget alls. Modifiera och ändra din vanliga träning och se till att göra någonting under julhelgerna. Det mår både kroppen coh sinnet bättre av, framför allt om du är van att motionera. Att försöka hålla fast vid vanliga träningspass kan leda till att du gör ingenting i stället.

 PH02973J

Med 7 dagar kvar till julafton är det dags att se över hur du ska motionera under helgerna. Var kan du lägga in några löpturer? När kan du träna på gymmet? När kan du promenera raskt som motion? Utöver de här riktiga motionspassen lägger du in allt från lek med barnen i snön – som kan vara nog så jobbigt! – till skridskopass med familjen, pulkaåkning (erbjud dig att dra både pulka/snowracer OCH barn uppför backarna så får du härlig motion) eller vad det nu må vara.

42-15334904

Du vet att planering är A och O för att saker ska bli gjorda. Nu är det dags att planera motionen så du mår bra till kropp och sinne under helgerna. Då mår även nära och kära bättre. Så fram med kalendern och boka in tider!

Det här inlägget postades i Tankar om stort och smått. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>