Bort med limpmagen

Jag har fått en del frågor om den så kallade limpmagen, som jag skrivit om någon gång tidigare. Med limpmage avser jag att den raka bukmuskeln blir alltför stark och framträdande i förhållande till de djupare liggande magmusklerna.

När den raka bukmuskeln blir överaktiv kan den ge magen ett utseende av en ”limpa” som ligger från revbenen ned mot bäckenet. Så fort som magen ska stabiliseras eller någon övning ska utföras så aktiveras den raka bukmuskeln varvid överkroppen krummas något (som startrörelsen i en situps).

För att komma runt det här gäller det att hitta övningar som utförs i en upprätt position med överkroppen, alltså motsatsen till ihopdragen till en liten boll. För att den raka bukmuskeln inte ska ta över allt arbete gäller det att arbeta med låg kraft och minimalt med rörelse, om ens någon.

Ofta tänker man då direkt på övningen plankan, men för den som redan har en överaktiv rak bukmuskel så vill jag säga att plankan vanligen inte gör saker bättre! Övningen är alltför tung för att kroppen ska ”våga” släppa den raka bukmuskelns dominans och i stället våga förlita sig på de djupare musklernas stabilitet.
Dessutom är det superviktigt hur plankan utförs – i vilken position med överkroppen. Ofta krummas överkroppen ihop för att ”skydda ryggen” med effekten att den raka bukmuskeln kopplas på igen och tar över arbetet. Det gäller framför allt om limpmagen redan är där.

katarina_064 Foto www.cederman.se

Plankan ska utföras med ryggen i naturlig svank (neutral position), som du ser ovan. Men som sagt, övningen är ofta alldeles för utmanande för att lära kroppen till nytt arbetssätt.

Hur gör man då? Jag har tidigare visat övningen sittande tryck mot en boll. Den är suverän. Utförs med liten kraft och ingen rörelse. Jobba för att känna arbetet i de djupa magmusklerna. Jag lägger in den övningen här på sidan en gång till.

katarina_182 Foto www.cederman.se

En annan perfekt övning är sittande balans på en balansboll. Lyft upp ett ben i taget från golvet. Eller båda samtidigt till fri balans.
Var uppmärksam här att du sitter med ryggraden i neutral position, alltså med vanlig svank. Den som är styrd av raka bukmuskeln kommer direkt att krumma kroppen lite, fälla bröstkorgen något nedåt och plana ut svanken något. Allt för att den raka bukmuskeln VILL vara med och ta jobbet! Men då är det ”kört”! Sitt upprätt och sträva efter att hitta stabiliteten där.

Att lära om hjärnan och kroppen i ett rörelsemönster tar tid och det krävs uthållighet. Kvaliteten i rörelsen är mycket viktigare än kvantiteten. HUR du gör är det viktiga. FORMEN i rörelsen.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bort med limpmagen

  1. Miss F skriver:

    Jag önskar att någon av mina magmuskler var framträdande :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>