Hälosammare fet av träning

Inte för att man ska sträva efter övervikt eller fetma överhuvudtaget men om du motionerar så kan fettet fördelas på ett mer hälsosamt sätt i kroppen.

Att äppelform är sämre ur hälsoperspektiv än päronform är välkänt. Äppelformen innebär främst att bukfett lagras runt de inre organen, där fettet är insulinresistent. Det leder till ökad risk för sjukdom.

CB005704 42-15200392

Päronformen  innebär underhudsfett främst vid höfter och lår och det fettet är hälsosammare och innebär lägre risk för olika sjukdomar som hjärt- kärlsjukdomar, härtinfarkt och stroke (hjärninfarkt) än äppelformen. Underhudsfett runt magen (lite ”skvalpigt” fett) är också mer hälsosamt än det inre bukfettet hos äppelformen (ger en stenhård buk).

Regelbunden träning kan minska fettmängden i stort i kroppen, vilket är bra. Dessutom verkar motion även kunna skapa en hälsosammare fettfördelning i kroppen, med mindre bukfett. Det innebär att motion är bra för att förebygga fetma och de hjärt- och kärlrelaterade sjukdomarna.

 Tänk om läkare kunde ta detta på riktigt stort allvar och verkligen börja skriva ut motion på recept i förebyggande syfte. Och att gemene man skulle ta sin egen hälsa på allvar och börja motionera för att må bra. Och till och med förebygga sjukdom. Man behöver ju faktiskt inte vänta på att en läkare ger ”order”.

Artiklen är ett utdrag från Svensk Idrottsforskning 1/2011

Det här inlägget postades i Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hälosammare fet av träning

  1. Miss F skriver:

    Tyvärr så behöver ju många en ”order” för att förstå vikten av träning. Personligen så tycker jag ändå att det går åt rätt håll. Var på VC med min dotter här om dagen och där hängde det nu massor av anslag om träning m.m. Dom hade inte hängt där förut.

  2. Jossan skriver:

    Du skrev i några inlägg nedan om den såkallade ”limpmagen” man kan få av situps efter grav.
    Jag gjorde precis så, körde massa olika former av situps bara 2 mån efter förlossning och har nu den där bullen på magen. HUR får man bort den? Går det ens? Nu kör jag bara plankan, i alla dess slag.
    Mvh

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>