Orsakar löpning artrit i knäna?

Den senaste forskningen verkar stödja synen att löpning och fysisk aktivitet inte generellt leder till en ökad mängd osteoartrit (artit) i knäna.

Forskning visar dock att löpning skapar en mycket upprepande stötvis belastning på knäna, som kan leda till små skador i brosket och mikrofrakturer i det underliggande benet.
Forskningen visar även att kroppen kan anpassa sig till denna repetetiva belastning genom att öka vattenhalten och andra molekyler i brosket som verkar skyddande. Samtidigt ökar stödet från de omgivande ligamenten och musklerna. Så kroppen kan anpassa sig till löpningen. Det viktiga verkar vara att man stegvis ökar träningsdosen.

j0182523

Generellt så skyddar alltså löpning och träning brosket, även i knäna. Undantaget är elitlöpare. De har en ökad risk att drabbas. Man vet inte säkert om det är som en följd av den stötvisa belastningen som uppkommer. Eller om löparna har en ökad känslighet för knäskador. Och att skadorna i sin tur leder till artrit.

Det man slår fast är vikten av att höja mängden träning stegvis. Både gällande intensitet (hur hårt) och duration (hur länge). Det ger leden möjlighet att anpassa sig både strukturellt och fysiologiskt. Det kan bidra till att skydda leden från potentiella skador.

Ovanstående fakta är från en artikel i Sports Injury Bulletin

Tilläggas bör – tycker jag som författare till detta blogginlägg – vikten av att musklerna  verkligen är i gång i kroppen, att du har den stabilitet som krävs och att du kan använda rätt muskler vid rätt tid och rätt kraft. Korrektiv träning alltså, och nerv-muskelträning. Detta kan testas fram, det är sådant som jag gör när jag jobbar som PT.

Det här inlägget postades i Forskning, Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>