Små knep för att behålla vikten

Ja, jag ligger lite efter när det gäller att läsa dagstidningar. Idag sitter jag i lugn och ro och bläddrar i gårdagens Dagens Nyheter. Där finns en riktigt intressant artikel om vad det är som gör att vi behåller vikten under en 4 års period, eller om vi går upp i vikt.

121 000 personer har följts. Och de är de små förändringarna i mat och motion som gör störst effekt. Den som behåller viktenn:
- äter grönsaker, yohurt, nötter, frukt, fullkorsprodukter, dricker mjölk och sockerfri läsk
- tränar, tittar sällan på teve, är måttlig med alkohol, har aldrig rökt, sover 6-8 tim per natt

j0177958

Den som går upp i vikt:
- äter chips, potatis (i alla former), rött kött, godis och desserter, dricker läsk och fruktjuic.
- har låg fysisk aktivitet, tittar mycket på teve, dricker mer än måttligt med alkolhol och sover mindre än 6 tim eller mer än 8 tim per natt.

chips

Man tittade även på enskilda livsmedel och där såg man att potatiskchips är det enskilda livsmedel som mest bidrar till viktökning. Därefter följer:
- potatis (kokt, stekt eller bakad)
- charkprocukter
- rött kött
- drycker med tillsatt socker

De som mest bidrar till att vikten sänks är i stället:
- nötter
- yoghurt
- frukt
- fullkorn
- grönsaker

Så kontentan blir: varje steg i rätt riktning räknar! Små förändringar ger stora resultat i långa loppet. Precis som vi alltid vetat.

Det här inlägget postades i Hälsa, Mat och matvanor, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Små knep för att behålla vikten

  1. Frederic Asrari skriver:

    This website online is mostly a walk-by way of for the entire info you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll undoubtedly uncover it.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>