”Bästa” temperaturen i kroppen

Nu när det är sommar och varmt – eller har i alla fall varit varmt – så gäller det för kroppen att behålla optimal temperatur inuti för att alla processer ska fungera som bäst. Som jag skrev i förra inlägget så måste kroppen kylas ordentligt, framför allt när det är varmt – och även hög luftfuktighet – i den omgivande temperaturen.

CB055111

Du vet väl om att de metaboliska funktionerna fungerar som bäst i kroppen vid 39 grader temperatur inombords. Normal vilotemperatur är ca 37 grader. Det är därför det är viktigt att värma upp kroppen innan en prestation. Dels värms muskler, leder och senor upp. Dels aktiveras det neuromuskulära systemet och led-muskel-sinnet. Och dels funkar metabolismen bättre, det vill säga omsättningen av energi i cellerna.

Samtidigt får den inre temperaturen inte stiga alltför mycket över 39 grader. Omkring 40 graders inre temperatur (i core) så når vi en kritisk nivå och därefter uppträder symtom på överhettning.

Så det gäller att hålla en ”lagom” hög inre temperatur. Och vara observant just när du tränar i hög temperatur och i hög luftfuktighet.

Det här inlägget postades i Forskning, Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Bästa” temperaturen i kroppen

  1. Evonne Lasell skriver:

    Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said ”You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>