Håll magen kall

Jodå, det står helt rätt i rubriken. Det ska vara magen, inte huvudet. Ny forskning kring hur man kan hjälpa kroppen att hålla normal temperatur, även när man tränar hårt i varm miljö, visar att kall dryck kan kyla kroppen inifrån.

I Australien har man provat att ge slush till löpare som tränat i varm miljö. Resultaten visar att kroppens temperatur låg lägre under de första 30 minuterna av träningen, vilket är mycket positivt. Slushen (typ av isdrink) kyler troligen kroppen inifrån och när kroppen måste smälta iskristallerna så sjunker bålens inre temperatur.

Det här går att prova själv. Frys din favoritsportdryck och plocka ut den när den är halvfrusen. Skaka ordentligt så iskristallerna slås sönder till mindre delar. Drick direkt och undvik att smälta isen i munnen. Isen ska ned i magen för att verka där.

Ett annat sätt är att blanda sin egen sportdryck. 6-7% kolhydrater blandas i varje lite vatten tillsammans med lite salt (50mmol/liter). Frys, finfördela och drick.

Andra metoder för att undvika överhettning när du tränar i varmt klimat är så klart att acklimatisera sig så kroppen vänjer sig. Det gäller främst om du tränar och tävlar utomlands i varmt och kanske fuktigt klimat. Kroppen behöver minst 14 efterföljande dagars acklimatisering, då du bör träna vid 50% eller mer av maxkapaciteten, under minst 100 minuter om dagen.

Se även till att vara uppvätskad innan du tränar så du dricker tillräckligt mycket. Det är mycket viktigare än att dricka slush. Vätskan måste finnas där först, sen kan man experimentera med isdrinkar. Starta att dricka minst 20-30 minuter innan tävlingen/loppet.

Det här inlägget postades i Forskning, Hälsa, Mat och matvanor, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>