Morgonträning borde heta nyvakenträning

Att träna låg- eller medelintensivt, typ genom promenader eller lättare joggningturer på morgonen för att öka fettförbränningen, det är allmänt känt.
Studier visar att kroppen då hellre väljer fett som bränsle och håller ned på mängden kolhydrater som används.

Men egentligen är det kanske inte tiden på dygnet som är avgörande för den här ökade fettförbränningen. Utan det faktum att man har sovit och är nyvaken.

Under sömnen utsöndras tillväxhormoner som ser till att vi under natten nästan enbart använder fettreserven till att hålla alla processer igång. Halterna insulin och blodsocker är också låga.
När vi ger oss ut på ett träningspass direkt efter uppvaknandet så hinner inte mängderna tillväxthormon sjunka utan den mesta av energin tvingas kroppen plocka från fettreserverna – precis det som många är ute efter vid morgonpromenaden.

Om du vill ha den här effekten av högre fettförbränning går det alltså inte att sitta ned en stund hemma och dricka en kopp kaffe för att vakna till eller för att ytterligare stimulera fettförbränningen, eller äta kesella och banan för att få energi. Effekten blir tvärt om: mängden tillväxthormoner hinner sjunka och därmed sjunker fettanvändningen. Promenaden blir en promenad som vilken som helst under dagen.

Så morgonträning borde egentligen heta: nyvaken-träning. För det är just det som verkar vara det viktiga – att vi just har sovit. Inte i första hand tidpunkten. Så upp och iväg! Är kanske det viktigaste rådet!

Det här inlägget postades i Forskning, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>