Vältränad behöver mer

Ofta kommer frågan om hur hårt man ska motionera för att det ska ge effekt. Och just nu är det många löpare som undrar.

Generellt är svaret att du ska ligga över 60 % av din maxpuls. Då förbättras konditionen och syreupptagningsförmågan. När du ligger där känns det något ansträngande – eller mer ansträngande.

Men den som är vältränad behöver ta i mera för att förbättra syreupptagningsförmågan. För mycket vältränade löpare kan behöva komma upp i nivåer på 95-100 % av VO2max (max syreupptagningsförmåga). Och för relativt vältränade kan nivån ligga på 70-80 % av VO2max.

Omvandlat till maxpulsen motsvarar det ungefär 97-100 % av maxpulsen för mycket vältränade och cirka 80-87 % av maxpulsen för relativt vältränade. Så ju mer vältränad du är desto mer måste du pusha kroppens system för att bli bättre. Så klart. Det är ju rätt logiskt om man tänker efter.

Lycka till i löparspåret!

Det här inlägget postades i Forskning, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vältränad behöver mer

  1. Elvin Arquelles skriver:

    Lovely just what I was looking for.Thanks to the author for taking his time on this one.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>