Juletid och sockertid

Julen närmar sig och vi förbereder oss och våra barn på de stundande helgerna. Och den stora matfrossan. Mitt tips är att redan nu fundera på hur du vill må i början av januari. Vilken form vill du ha? Hur vill du känna dig? Hur mycket vill du väga?

  

Om svaret är att du vill behålla din nuvarande vikt och känsla i kroppen – då är följdfrågan: hur ska du göra under helgerna för att nå det målet? Genom att redan nu bestämma dig för en känsla i kroppen kan du lättare navigera genom julborden och godisaskarna – och njuta på vägen. 
Välj det bästa från julbordet och ät det långsamt. Tugga, känn smakerna och njut! Förvandlas inte en labrador som snabbt glufsar i sig allt som kommer i dess väg. Och äter till du nästan spricker.

Våra instinkter säger oss att söka efter socker och fett – det ger bra näring. Och om vi hittar båda ämnena i samma livsmedel går vår hjärna i spinn, för den kombinationen är i princip obefintlig i naturen. Fast på julborden finns det mer än nog av den varan.

Sockret skapar en kaskad av hormoner i hjärnan. Dels bildas serotonin, som är vårt eget lyckohormon. Det krävs för avslappning. Serotonin gör oss glada, tillfreds och lugna. Dels bildas dopamin som också är viktigt för humöret. Det ingår i belöningssystemet och när dopamin binder sig till speciella receptorer i hjärnan fylls vi av välbehag och upprymdhet.

Ju mer socker vi äter och ju oftare vi gör det, desto mer dopamin frisätts. Hjärnan anpassar sig till överproduktionen genom att reglera ned mottagningen. Det krävs helt enkelt högre doser av socker för att få samma välbehagskänslor i kroppen. Och den dag man drar ned på sockerkonsumtionen uppstår ett underskott. Vi blir nere, rastlösa och irriterade.

 

Hur känslig man är för sockret beror till en stor del på arvet. Triggas du lätt av socker så faller du även snabbt ned i håglöshet när du är utan, och kräver mer socker. Med socker avses främst vitt raffinerat socker, och även vitt mjöl och andra produkter som snabbt höjer blodsockret.

Beroende på din sockerkänslighet – och hur mycket du har utsatts för under ditt liv hittills – kan du bli sockerberoende under julhelgerna enligt vissa experter. Framför allt om julen tjuvstartar i början av december med kakor, bullar, dagliga chokladbitar… och slutar först i början på januari. Att vissa känner sig trötta och håglösa i början av januari är egentligen inte så konstigt. Vi har då tagit bort överkonsumtionen av socker och våra lyckohormoner ramlar ned på botten. Det kan ta någon vecka – vissa säger upp till någon månad – att reglera upp igen.

Så ät med måtta, och njut god mat och gott sällskap. Prioritera närhet och sällskap i stället för alla ”måsten” och ”borden”, och låt julhelgens fokus gå från mat till gemensamma aktiviteter och rörelse.

Sköna julhelger

 

Det här inlägget postades i Hälsa, Mat och matvanor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>