Rörligare löpare

I går var det dags för mig att hålla ett inspirationspass som gästinstruktör för Running Sweden. Temat var rörlighet. Något som var och varannan nog kan behöva lägga till i vårt träningsprogram.

45 minuter jobbade vi på Planet Fitness.

Rörlighet för mig är bortanför stretching. I stället för statisk rörlighet baserar jag rörlighetsträningen främst på aktiv rörlighet -det är ju faktiskt den du främst använder i vardagen och inom idrotten. Så klart kan vi specifikt töja muskler också, och då gärna muskler som vi vet behöver öka töjbarheten.

För den aktiva rörligheten är det mer än muskeltöjbarhet som är viktigt, så som:
* muskelstyrka i ”inner range”. Du måste ha tillräcklig styrka i det mellersta muskellagret som styr rörelserna i kroppen och då i det inre rörelseomfånget. Annars kan du inte få ut kroppsdelarna till ytterlägen när du rör dig. Ska du exempelvis stå på ett ben och lyfta upp knäet framför kroppen så måste du ha tillräcklig styrka i de djupa höftböjarmusklerna för att få upp knäet – och för att få upp knäet riktigt högt måste du har tillräcklig styrka när muskeln är som mest ihopdragen.
Och när du gör den rörelsen gäller det att inte lyfta höften samtidigt som benet – det är ett tecken på att de djupa musklerna troligen inte funkar. Med djupa muskler menar jag främst iliacus.

 

* stabilitet: du måste kunna stabilisera resten av kroppen för att få ut rörelsen där du vill. Exempelvis måste du kunna stabilisera bäckenet med stå-benets sätesmuskler för att kunna lyfta upp knäet. Och du måste kunna stabilisera med djupa mag- och ryggmuskler för att få en ren höftrörelse.

* ledrörlighet och muskeltöjbarhet.

Så under passet hade vi långsamma rörelser, rörlighetsträning, muskelstyrka för djupa muskler som sätet (för att styra knäets position) och djupa magen (för att få tillåta rörelse med bröstkorgen och effektiva armpendlingar), kortare töjsekvenser och lite avspänning. Skönt pass!

Så nästa gång väntar jag mig att ALLA Running Swedens löpare och triatleter är på plats! Välkomna.

Det här inlägget postades i Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>