Det här med fetter

Gårdagens föreläsning var i ett snöigt Stenungsund, i det otroligt fina Kulturhuset Fregatten. Väl värt ett besök! Trots vädrets vintriga framfart var det många som kom och lyssnade.

Under föreläsningen kom en del frågor om fetter, och några kom fram efteråt och pratade också. För det här med fetter är ju ett särskilt kapitel och jag tror som sagt att synen på fetter kommer att ändras en hel del här i Sverige

Det alla är överens om är att transfetter inte är bra för kroppen. Här finns ett starkt samband med exempelvis bröstcancer liksom farlig bukfetma. Dessa fetter är tack och lov förbjudna nu i Sverige. Men de kan finnas i produkter i andra länder. På förpackningen står det då härdade fetter eller delvis härdade fetter.

Man är även överens om att vi mår bra av mer omega 3 som finns i feta fiskar och alger. I kroppen bör balansen mellan omega 3 och omega 6 egentligen vara 1:1 men i västvärlden idag kan balansen ibland vara 1:10, dvs på varje del omega 3 intar vi 10 delar omega 6. Den här obalansen är inte bra. Mer omega 3 är receptet, i form av feta fiskar eller som ett tillskott. Även barn och unga mår bra av omega 3.

Personligen tror jag sedan på helprodukter som är naturliga. Ta hellre smör eller Bregott(liknande) på smörgåsen. Bregott är smör och rapsolja för att få mjukheten. Det är naturligt. Ta hellre lite mindre om du har problem med vikten. Undvik margariner som alla är fabriksframställda och undvik lättmargariner. Här finns det många som säger annorlunda, så det här är min personliga uppfattning. Jag tror mer på det naturliga än det som vi framställer och som inte finns naturligt.

För att steka i är rapsolja perfekt, liksom kokosfett. Kokosfett är stabilt även i högre temperaturer och härdar inte. Dock smakar de ofta lätt av kokos…
På sallader och i dressingar är olivolja perfekt. Även linfröolja är bra. Undvik skräpoljor som majsolja och solrosolja som lätt härdar vid högre temperaturer, och där sammansättningen av fetter inte är bra.

Jag tror inte heller att mättade fetter är så farliga som man så länge sagt. Inte i ren form. Kvinnans bröstmjölk innehåller exempelvis en stor del mättade fetter. Jag tror inte naturen är så dum att den tillhandahåller det späda barnet farliga fetter.

Däremot tror jag att alla kemikalier som finns i charkuterivaror inte är bra för kroppen och att det är de som stället till med hjärt- och kärlbesvär. Men vi skyller besvären på det mättade fettet. Så rent nötkött tillagat hemma med grönsaker är bra mat. Liksom helmjölk för den som använder det.

Det här inlägget postades i Hälsa, Mat och matvanor, Tankar om stort och smått. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>