Knärehab

Min egen dagliga övning – en sån där övning som de som går på träning/behandling hos mig känner igen – är egentligen två övningar. Dels är det töj av lårets framsida med en försiktig mobilisering av knäskålen därefter. Den har jag fått av Glenn Bilby som är riktigt duktig.

Sen har jag lagt till en övning själv och det är att träna slutsträcket av knäet med gummiband.
Välj ett gummiband som inte är alltför tufft och gärna ett som är brett. Smala band skaver en del i låret. Sitt ned som Sirpa gör på fotot, med knäet lätt böjt och gummibandet runt låret. Håll bandet så det är lätt spänning.

Sträck knäet nu långsamt och med kontroll. Håll kvar slutsträcket 10 sekunder. Slappna av kontrollerat och upprepa 10 gånger. Perfekt för att trigga igång vastus medialis – alltså den lilla muskeldelen som sitter vid knäets insida. En bra övning!

Det här inlägget postades i Åre Extreme 2012, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Knärehab

  1. moncler jacket skriver:

    I happen to be writing to make you understand what a brilliant discovery my wife’s girl experienced checking yuor web blog. She noticed so many things, not to mention how it is like to have an incredible coaching mindset to make other people clearly know precisely several tricky topics. You truly exceeded people’s desires. Thanks for showing the informative, healthy, explanatory and as well as cool guidance on that topic to Jane.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>