Träna lågt, tävla högt… OCH vänja magen

Wow, måste jag säga. Då var dagens pass avklarat med grymma träningskompisen och tillika tävlingskompisen Jörgen Christensen. Vi tog ett ordentligt pass i Hammarbybacken!

Cykling till vår träff, ryggsäck med dryck för vårt 2-3 timmars pass och en rikigt grov kätting för att låsa fast cyklarna medan vi skulle springa.
Jag använde både vatten med elektrolyter i form av Hydrate från Herbalife 24 (kan jämföras med Resorb) som jag hade i min camelback på ryggen. Och så energidryck i form av Prolong från Herbalife 24 i små flaskor i bälte runt magen.

Jag brukar ju aldrig annars använda mig av energidrycker men nu känner jag att det verkligen är dags att vänja magen och kroppen vid detta. Att köra ÅEC i sommar kräver någon form av energi under tiden i flytande form. Och då gäller det att ha vant magen och kroppen vid detta under träningen.

Sen tror jag fullt och fast på tesen ”träna lågt, tävla högt”. Det vill säga: träna gärna med lite lägre blodsockernivåer för att styra om kroppen på mer fettförbränning på lång sikt. Men vid tävlingen är det dags att ladda på med kolhydrater. Kroppen är då van vid hög fettförbränning OCH har tillgång till kolhydrater i blodet. Perfekt. Så nu under träningen lägger jag till energidryck på vissa längre pass. Annars kör jag utan (typ pass under 60-75 minuter).

Gårdagen innebar 3 vändor cykling upp och ned i Hammarbybacken, 3 vändor löpning upp och ned, 3 vändor cykling igen och avslutande 3 vändor löpning upp och ned. Löpningen tog vi i olika spår i backen. Några lite snällare, några mittemellan och så någon tuff.

Så skönt! Vi höll en lugn och jämn hastighet under hela tiden för att orka med hela passet. Perfekt tempo för att orka. Och sista vändan löpning fanns till och med riktigt mycket kraft kvar för en spurt det sista. Så häftigt och skönt att känna!

Kroppen kändes fin! Jag är så glad att jag höll mig till styrketräning av endast överkroppen igår, och skippade benstyrkan – fastän det är något som jag verkligen gillar. Smart drag i alla fall inför dagens uthållig pass med mycket uthållig benstyrka.

Med cykling till och från backen blev det tre timmars totalt träning – 2 timmar i backen och cykling fram och tillbaka. Lite stretching och triggning av djupa sätesmusklerna i backen. Töj efteråt och så belöningen: en riktigt god latte :-) Och så maaat! En riktigt härlig lördag med andra ord.

Det här inlägget postades i Åre Extreme 2012. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>