Stillasittande dödar

I helgen skrev Svenska Dagbladet en riktigt bra artikel om att stillasittande tar våra liv. Forskning från Australien på över 200.000 personer har igen/slutligen bevisat det som vi alltid antagit och trott: att sitta stilla är inte sunt och våra kroppar mår inte bra av det. Daglig rörelse – alltså lite och ofta – är receptet för bättre hälsa. Och chans att leva längre!

Personer som sitter mer än 11 timmar om dagen löper 40 procent högre risk att dö inom tre år jämfört med de som sitter mindre än 4 timmar om dagen. Ju mer stillasittande desto större risk att drabbas av kroniska sjukdomar. De som dessutom bär på en livsstilssjukdom kan vinna ännu mer i år.

Även de som tränar regelbundet mår ännu bättre av enkel vardagsmotion och av att inte sitta stilla alltför många timmar per dag. Var 30-40 minut bör du gå upp och röra på dig, enligt forskare.

Yes! Säger jag. Äntligen. Igen. Det här pratar jag om dagligen med alla som jag träffar och föreläser för. Härligt att även få bra forskning i ryggen.

Så frågan är: hur ska du få ned ditt stillasittande? Och hur ska du påminna dig om att det är dags att resa på dig och röra dig lite efter varje halvtimme. Det räcker att gå på toa, gå till kranen och dricka lite vatten eller att göra enkla gymnastiska rörelser. Huvudsaken är att du får igång cirkulationen genom att röra på dina stora musklergrupper.

Det här inlägget postades i Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>