”Läkare ser risker med ungas gymmande…”

Det är en rubrik i SvD från igår måndag 3/9. Där skriver fotbollslandslagets läkare Leif Swärd att skelettets tillväxtzoner kan skadas av styrketräning. Det är från de zonerna som skelettet tillväxer på längden. Vissa studier visar att unga utövare av  fotboll, tennis, gymnastik, brottning och simhopp har fått påverkan på ryggraden.

Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi vid högskolan Dalarna, håller dock inte med. De studier som Swärd hänvisar till kan inte påvisa att det just är styrketräningen som har orsakat skadorna säger han. Tonkonogi har skrivit många artiklar inom ämnet barn/unga och styrkträning och menar att det inte är någon fara för skador. Dock är tekniken viktig, under träningen.

Du kan läsa hela artikeln här.

Som förälder vill man ju alltid sitt barn det bästa och rikerar barnet att skada sig allvarligt vill man ju inte att barnet fortsätter med den aktiviteten. Att skada tillväxtzonerna med styrketräning i unga år verkar dock ovanligt.
Tänk bara på vilka krafter barnen utsätter sina kroppar för under leken, som när de hoppar ner från ett högt berg/klätterställning och landar på fötterna. De komprimerande krafterna som uppkommer under några millisekunder överstiger vida belastningen vid en knäböj – med gummiband eller med lättare vikter.

Det viktiga vid träning för barn och unga är att i första hand fokusera på rätt saker vid rätt ålder. Allt från lekfull träning, till lite mer teknik, kroppskännedom, koordination, stabilitet, kontroll, kondition och så styrka.

För att träna så säker styrketräning det går så är det otroligt viktigt med rätt teknik. Och att slå på de djupa stabiliserande och kontrollerande musklerna först. Att lyfta upp en tung vikt med en rygg böjd som en ostbåge och helt slapp i kroppen förutom i armarna ger så klart en sned belastning till ryggradens kotor och diskar.

Nu när våra barn och unga sitter alltmer stilla om dagarna så blir de djupare muskelsystemen inaktiva. Då försämras stabiliteten och kontrollen av kroppen. Och det är de här djupa stabiliserande musklerna som är viktigast när det gäller att träna säkert och att hålla lederna i bra positioner.

Mer forskning får visa vad som är rätt eller fel, men så långt tror jag att vi lugnt kan lyssna på herr Tonkonogi.

 

Det här inlägget postades i Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till ”Läkare ser risker med ungas gymmande…”

  1. minecraft skriver:

    Highly energetic article, I liked that a lot. Will there be a part 2?

  2. minecraft skriver:

    Wow, superb blog structure! How lengthy have you been blogging
    for? you make blogging glance easy. The total look of your site is fantastic, as well as
    the content!

  3. minecraft skriver:

    Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger, and I was wanting
    to know your situation; we have created some nice methods and we
    are looking to swap solutions with other folks, be sure to shoot me
    an e-mail if interested.

  4. minecraft skriver:

    I’m not sure where you’re getting your information, but great topic.
    I needs to spend some time learning much more or understanding more.
    Thanks for wonderful information I was looking
    for this info for my mission.

  5. minecraft skriver:

    Thanks designed for sharing such a good thought,
    paragraph is nice, thats why i have read it entirely

  6. minecraft skriver:

    My brother recommended I might like this blog.
    He was entirely right. This put up truly made my day.

    You can not consider simply how a lot time I had spent for this info!
    Thank you!

  7. I was recommended this web site by means of my cousin.
    I’m now not positive whether this post is written by
    him as no one else understand such exact approximately my trouble.
    You’re amazing! Thank you!

  8. Hey just wanted to give you a quick heads up.
    The words in your article seem to be running off the screen in Safari.
    I’m not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but
    I thought I’d post to let you know. The design and style look great though!
    Hope you get the problem fixed soon. Thanks

  9. My brother suggested I might like this blog. He was totally right.

    This post actually made my day. You can not imagine just how much time I
    had spent for this information! Thanks!

  10. I have read so many content regarding the blogger lovers except this paragraph
    is truly a pleasant post, keep it up.

  11. Kristle Calahan skriver:

    I keep listening to the news broadcast talk about getting boundless online grant applications so I have been looking around for the most excellent site to get one. Could you tell me please, where could i find some?

  12. Magnificent site. Lots of useful info here. I am sending it to some buddies ans
    also sharing in delicious. And obviously, thanks to your effort!

  13. Wow! This blog looks exactly like my old one!
    It’s on a completely different subject but it has pretty much the same layout and design. Great choice of colors!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>