”Läkare ser risker med ungas gymmande…”

Det är en rubrik i SvD från igår måndag 3/9. Där skriver fotbollslandslagets läkare Leif Swärd att skelettets tillväxtzoner kan skadas av styrketräning. Det är från de zonerna som skelettet tillväxer på längden. Vissa studier visar att unga utövare av  fotboll, tennis, gymnastik, brottning och simhopp har fått påverkan på ryggraden.

Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi vid högskolan Dalarna, håller dock inte med. De studier som Swärd hänvisar till kan inte påvisa att det just är styrketräningen som har orsakat skadorna säger han. Tonkonogi har skrivit många artiklar inom ämnet barn/unga och styrkträning och menar att det inte är någon fara för skador. Dock är tekniken viktig, under träningen.

Du kan läsa hela artikeln här.

Som förälder vill man ju alltid sitt barn det bästa och rikerar barnet att skada sig allvarligt vill man ju inte att barnet fortsätter med den aktiviteten. Att skada tillväxtzonerna med styrketräning i unga år verkar dock ovanligt.
Tänk bara på vilka krafter barnen utsätter sina kroppar för under leken, som när de hoppar ner från ett högt berg/klätterställning och landar på fötterna. De komprimerande krafterna som uppkommer under några millisekunder överstiger vida belastningen vid en knäböj – med gummiband eller med lättare vikter.

Det viktiga vid träning för barn och unga är att i första hand fokusera på rätt saker vid rätt ålder. Allt från lekfull träning, till lite mer teknik, kroppskännedom, koordination, stabilitet, kontroll, kondition och så styrka.

För att träna så säker styrketräning det går så är det otroligt viktigt med rätt teknik. Och att slå på de djupa stabiliserande och kontrollerande musklerna först. Att lyfta upp en tung vikt med en rygg böjd som en ostbåge och helt slapp i kroppen förutom i armarna ger så klart en sned belastning till ryggradens kotor och diskar.

Nu när våra barn och unga sitter alltmer stilla om dagarna så blir de djupare muskelsystemen inaktiva. Då försämras stabiliteten och kontrollen av kroppen. Och det är de här djupa stabiliserande musklerna som är viktigast när det gäller att träna säkert och att hålla lederna i bra positioner.

Mer forskning får visa vad som är rätt eller fel, men så långt tror jag att vi lugnt kan lyssna på herr Tonkonogi.

 

Det här inlägget postades i Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>