Converse-sjukan borde heta skoinlägg-sjukan

Ja, då finns det ännu en diagnos: Converse-sjukan. Tydligen är det något som läkare använder och  jag har sett den flera gånger i media den senaste veckan. Vad den innebär? Att den som går i Converseskor och liknande får belastningsskador och smärta.

www.converse.se

Grunden till detta är att Converseskorna inte har någon dämpning i sulan och inte styr foten i ”rätt” riktning. Det gör att fotens egna muskler måste arbeta mer. Och det kan alltså enligt läkare leda till belastningsproblem, smärta och ev skador.

Platta sulor. Mindre dämpning. Mer belastning. Ja, men det är ju lysande! Det är ju precis så det ska vara! Vi är ju faktiskt byggda för att gå barfota. För att fotens egna muskler SKA jobba och stabilisera och styra foten. Och att ta upp stötar som uppkommer från underlaget. Problemet är inte Converseskorna. Problemet är alla andra skor, som är dämpade och uppbyggda och som tar över fotens funktioner. Och så är det största problemet vår inaktiva livsstil. Att vi inte använder fötterna alls som vi ska.

Om man har gått i uppbyggda skor i 20-40 år och är allmänt inaktiv så förslappas fotens muskler och inre kontroll. Och det har skett gradvis under många år. Att då kasta bort skorna och hela tiden börja gå i platta Converse eller flipflops kan så klart ge besvär. Här är stegvis tillvänjning att föredra. Börja stegvis gå i plattare skor. Och träna musklerna – på rätt sätt – under tiden. Muskler i fötter, ben, höfter och mage/rygg. Då kan du bygga upp en aktiv kontroll så du håller för det som du är skapt för: att gå barfota eller i plattare sulor.

För barn och unga är de platta skorna perfekta. Börja med dem direkt, innan fotens muskler hinner förslappas. Och innan de unga blir stillasittande. Det är perfekt. Då får man inga problem från början och behåller fotens funktioner.

Så problemet är inte Converse tycker jag. Utan alla andra skor, i kombination med för lite fotträning och naturlig belastning. Jag tycker vi kan kalla vårt traditionella sätt för ”skoinlägg-sjukan” i stället. Det är närmare sanningen.

Det här inlägget postades i Hälsa, Tankar om stort och smått. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Converse-sjukan borde heta skoinlägg-sjukan

  1. Mackan skriver:

    Jag håller med om att fötter ska stärkas och att dom mår bra av att gå barfota. Men just Converse har en lustig design som gör att dom funkar väldigt dåligt. Inte ens jag som utan fotpproblem springer maraton på 2:40 i superlätta tävlingsskor mår bra av att gå en hel dag i Converse. Barfota en hel dag går däremot utmärkt!

    Ha en bra dag,
    Mackan

  2. Sulan skriver:

    Håller med Mackan, problemet med Converse är att de är så instabila och sladdriga, vilket inte kan jämnställas med att gå barfota eller köra minimalistiskt.

    Menar du Katarina (med begreppet ”platta skor”) att det skulle vara bra för barn att gå i Converse?

  3. admin skriver:

    Hej!
    Tack för inlägg.
    Jag tror att det bästa för barn är att gå barfota. Men det funkar ju inte att alltid göra det här på våra breddgrader eller i vår kultur. Så då tror jag att det är bra att gå i skor med mindre dämpning, mindre styrning av foten och där hälpartiet är relativt lågt (proportionellt mot framfoten). Vilket skomärke man väljer ser jag som högst personligt. Vissa funkar i Converse. Andra i andra skor. Vad det beror på tror jag dels är fotens storlek och utseende och dels så klart hur mycket dämpning och stöd foten är van vid. Så klart är det inget positivt att glida runt i en sko med dålig passform för det ger blåsor och obehag.
    Att låta foten röra sig så naturligt som möjligt även fast man har skor på fötterna borde vara det man eftersträvar.

    Sen tror jag att det är bra att även variera skomärken. Vänja foten vid olika underlag – även om det är från skor. Så klart då med de tankar som jag skriver om ovan vid val av sko.

    MVH
    Katarina

  4. Johan skriver:

    Hej,

    Tack för intressant tråd och ämne

    Du har delvis rätt att vi har konserverat fötterna och skyddat dem med stabilitet i all användning av fötterna. Men det låter som att du med säkerhet vet att det skulle vara roten till alla fotproblem, speciellt vid barnaben?!
    Om du analyserar lite djupare så är grundproblemet att omvärldens förutsättningar på markant har förändrats under de senaste 100 åren då vi tyvärr gjort allt mänsklig miljö och gångunderlag platt. Asfalt, innegolv..ja allt utom skog och vissa
    Gräsplätter som vi iheller inte längre vistas på i ngn stor utsträckning

    Evolutionen har inte hängt med i den snabba förändringen och våra
    fötter kommer att fortsätta vara byggda för ojämn kuperad terräng 1.000 tals år till. Det är
    därför vi bla har roterande fotleder m.m. Men om vi går platt och barfota på dagens platta underlag så nöter många av oss för ensidigt och monotont på ligament, leder och benstruktur pga för dålig variation. Vissa delar i kroppen, foten får mycket träning medans andra ingen alls. Därför behövs det extra stödet i skorna för många på grund av vårt konstlade platta underlag. Ibland även skoinlägg och träning. Dessutom är ett stort problem att dagens barn och ungdomar inte leker på samma sätt längre – och har betydligt mer stillasittande lekar vilket understimulerar muskulatur och benstruktur tidigt och under uppväxten.

    Att påstå att lösningen vore att gå i platta skor från barnaben
    är rent hälsofarligt. Däremot hjälper det att sätta barn i mer aktiv lek med hopp, klättring och lek – som förebygger problem i vuxen ålder. Barnfettman är också ett problem för fötter, knän och rygg. Tycker kanske att det vore intressant att se en riktigt medicinsk studie för beläggen med klent uppbygda skor för barn?

    Vi har handlagt barnpatienter och ungdomar på sjukhus och mottagningar under
    lång, lång tid tillsammans och och ser problemen från tidig ålder, redan ibland från 4 års ålder.

    Däremot är det ju osjysst att skylla på just converse för detta. Debatten borde istället belysa utformningen av vår platta värld och föräldrars slapphet mot innaktiva barnlekar.

    Fortsätt därför med bra uppbygda skor för barn. Mitt råd !!

    Kul att du belyser ämnet. Det behövs en debatt.

    Rolig blogg för övrigt.

    Med vänlig hälsning Johan Ortopedtekniker
    Stegkliniken Stockholm Våra proffesioner:
    Ortopedingenjör, ortopedtekniker , Ortopedkirurg, Naprapat och Sjukgymnaster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>