Komma bort från ”Conversesjuka”

Jag har fått många kommentarer på det här med skoinlägg och den så kallade Conversesjukan.

Ett är att man visst kan få problem av att ta bort dämpning och inläggningssulor i löparskorna. Absolut. Det säger jag inget om. Men att ha dämpning och inlägg är dock inget som vi människor är byggda för från början. I så fall skulle vi ha inlägg i foten från börjannär vi föds. Och mer dämpning på olika ställen.

Har man däremot gått i skor under många år och dessutom kanske har haft inlägg i sina skor – både vardagsskor och träningsskor – och så en dag plockar bort inläggen och byter till mindre dämpade skor med en lägre häldel så är det klart att man kan få problem. Det funkar vanligen inte så bra att byta från det ena till det andra på en dag. Eller en vecka. Eller ens en månad.

Starta i stället med skor med lite mindre stöd och dämpning. Och träna kroppen under tiden! Samt ändra löpstil från att vara hällöpare som landar med foten framför kroppen till en mer anpassad löpstil. När det känns bra gör du nästa förändring.
Hur många dagar har det inte tagit att bli den du är idag? Låt det därför även ta tid att förändra.

Jag har en del träningskunder som fått ont när de ändrat löpstil och bytt skor till mindre dämpade, neutrala och med lågt hälparti (relativt framdelen av skon).Det intressanta med några av dessa är att de har kvar alla sina inlägg i alla andra skor när de promenerar. Liksom ofta har Birkenstock eller andra uppbyggda skor hemma.

Det innebär att fötterna aldrig tränas naturligt utan alltid har stöd och passivt lyfts upp. Men den gången de ska belasta kroppen och fötterna (med flera gånger sin egen kroppsvikt), då kastar man inläggen, byter skor och ändrar steg. Det tillfället om någonsin som man kanske skulle behöva lite mer styrning av foten.

Gör i stället tvärt om! Ta bort alla inlägg i alla andra skor först. Och gå i strumporna hemma. Träna upp fötterna och höfterna + bålen under tiden och gå stegvis mot skor som är mer neutrala.

 

 

Det här inlägget postades i Hälsa, Motion och rörelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>